Opiskelijahaastattelu Minna Parikka

Oppilaitos: Vamia

Koulutusohjelma: Myynnin ammattitutkinto

Mitä opiskelet?

Opiskelen myynnin ammattitutkintoa Vamiassa (entinen Vaasan aikuiskoulutuskeskus). Aloitin opinnot helmi-maaliskuussa 2009 ja tarkoitus olisi valmistua tänä keväänä.

Miksi päätit aloittaa opiskelun aikuisena?

Päätin aloittaa opiskelun aikuisena, koska pystyn hyvin sovittamaan sen hyvin työhöni. Lähipäiviä on vain noin kerran kuukaudessa, joten se ei vaikuta juurikaan työntekooni.

Pystyn myös hyvin tekemään tehtäviä ja soveltamaan oppimaani käytännön työssä työpaikallani.

Mikä on ollut mielenkiintoisinta opiskelussa?

Mielenkiintoisinta opiskelussa on mielestäni ollut uuden oppiminen ja uusien ihmisten tapaaminen. Olen oppinut paljon itsestäni, ammatistani sekä myös omasta työyhteisöstäni.

Mikä on ollut haastavinta?

Haastavinta opiskelussa on välillä ollut kirjallisten etätehtävien teko. Aiheesta ja opiskelijoiden erilaisista työpaikoista johtuen tietoa on välillä ollut vaikeasti saatavilla ja vaikea soveltaa omaan työpaikkaan.

Miten lähiympäristö/ystävät ovat suhtautuneet opiskeluusi?

Perhe ja ystävät ovat suhtautuneet opiskeluuni pelkästään myönteisesti. He ovat tukeneet ja kannustaneet sekä olleet ylpeitä siitä, että opiskeluintoa riittää myös töiden ohella.

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee opiskelun aloittamista?

Ennen kuin aloittaa opiskelun on hyvä ottaa huomioon senhetkinen työtilanne. Varsinkin myynnin ammattitutkinnossa opiskelu perustuu paljolti työympäristöön ja olisi hyvä jos työpaikka pysyisi samana koko opiskelun ajan. Työttömyyskään ei ole kuitenkaan este tutkintoon hakeville, vaikka työnantaja onkin yksi arvioijista. Kannattaa myös varautua muokkaamaan omat työvuoronsa lähipäivien mukaan.

Kuinka olet rahoittanut opiskelusi?

Olen rahoittanut opintoni tekemällä normaalisti töitä opiskelun ohella.

Vinkkisi muille aikuiskoulutusta suunnitteleville?

Aikuiskoulutus on helppo tapa hankkia tutkinto töiden ohella, varsinkin jos "perinteinen" istuminen koulun penkillä ei innosta tai taloudellisesti ole mahdollista. Opiskelu on mukavaa ja joustavaa sekä tapaat varmasti uusia samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Rohkeasti vaan kaikki mukaan!

Mainokset