Aikuisopiskelu elämän kiirevuosina

Työ, perhe ja opiskelu – mahdoton yhtälö? Lue kuinka yhdistät opiskelun työ- ja perhe-elämään.

Arjen ja opiskelun välillä tasapainoilu

Kahdeksan tunnin työpäivä, lasten haku tarhasta, ruokakaupassa käynti, vanhempainilta, pyykinpesu. Joillekin opiskelu on vain pala arjen sadan palan palapeliä, joka pitäisi ratkaista joka päivä. Monet miettivätkin, milloin työssäkäyvällä perheellisellä aikuisella on aikaa suorittaa opintoja?

Silti moni onnistuu yhdistämään opiskelun kiireiseen arkeen. Perhe-elämä opettaa järjestelmällisyyttä, loogista päättelykykyä ja suhteellisuudentajua, mikä auttaa tehokkaan ajankäytön suunnittelussa.

Työpaikan tuki

Työsuhteessa olevalla työpaikan tuki on avainasia onnistuneeseen opiskeluun. Keskustele työnantajasi kanssa, kuinka opiskelu hyödyttää sinua ja työpaikkaasi. Oma ammattitaitosi kasvaa, verkostoidut muiden alan ammattilaisten kanssa sekä tuot uusia ideoita ja näkökulmia työntekoon. Usein aikuiskoulutuksessa on myös työssäoppimisjaksoja, joita voit suorittaa työpaikallasi.

Lähimmäisten tuki

Yhtä tärkeää on oman perheen tuki. Istu alas lähimmäistesi kanssa ja kerro, miksi aloitat opiskelun ja kuinka paljon se tulee viemään aikaasi.

Laita asiat tärkeysjärjestykseen. Mistä asioista voit tinkiä, jotta sinulle jää aikaa opiskeluun? Suunnittele jokainen tuleva kuukausi huolellisesti ja saat arjen pyörittämisen keskellä enemmän aikaa opiskeluun. Voit myös kokeilla iltaopiskelun lisäksi aamuisin opiskelua. Usein ihminen on aamupäivästä tehokkaimmillaan, ja  aamusta opiskellut tunnit antavat sinulle onnistumisen tunteen, jolla jaksat pitkälle iltaan.

Aikuisopiskelu elämän kiirevuosina

Muista oma hyvinvointi

Lopuksi, muista pitää itsestäsi huolta. Hyvinvoiva ihminen oppii tehokkaammin, jaksaa ja nauttii opiskelusta.

Opiskelu voi myös tuoda hyvää vastapainoa muulle elämälle. Kokemus siitä, että aikuisiällä voi edelleen omaksua uusia näkökulmia, on antoisa ja palkitseva. Aloita siis aikuisopiskelu ja pysy työelämän aallonharjalla!

Studentum.fi toivottaa onnea aikuisopintoihin!

» Aikuisopiskelu
» Opintojen rahoitus