RE: aikuisena koulun penkille?
Aika myöhään tulee vastaus, mutta ehkä siitä on apua muille saman asian kanssa kamppaileville, jotka löytävät tälle sivulle.
Aikuisopiskelu on täysin erilaista kuin nuorempana. Jätin nuorempana lukion kesken ja se jäi kovasti harmittamaan. Lähdin siis aikuisiällä valkolakkia hakemaan enkä kadu yhtään. Ilmapiiri on aivan erilainen verrattuna päiväkouluihin tai niihin opinahjoihin joissa on nuorempaa väkeä. Minulle jäi niin hyvä kokemus aikuisopiskelusta, että aion jatkaa opiskelua avoimessa yliopistossa tänä syksynä ja ensi vuonna pyrkiä yliopistoon opiskelemaan. Avoimeen yliopistoon ei ole ikärajoitteita tai muita vaatimuksia, se on avoin kaikille.
Kaikki opiskelu on aina hyvästä ja opiskeluun jää koukkuun. Työväenopistoilla ja sen semmoisilla on vaikka millä mitalla tarjolla erilaisia kursseja. Ammattioppilaitoksissakin opiskelee paljon eri ikäisiä ihmisiä. Opiskelemaan kannattaa aina pyrkiä, se antaa todella paljon. Tietysti opiskelun kanssa joutuu aina vastatusten itsensä kanssa. Hevin ei kannata opiskelusta luopua, jos se alussa tuntuu hankalalta. Aina kannattaa ajatella, että minähän vasta opettelen näitä asioita. Huomasin vain monen kohdalla, tuolla omassa aikuislukiossa, että ongelmien ilmentyessä monet jättivät leikin kesken. Itse olen tainnut käydä kaikki lukion kurssit ainakin kahteen kertaan, jotkut jopa kolmeen kertaan. Vastoinkäymisiä on siis ollut, mutta kyllä se on niin palkitsevaa opiskelutaipaleen lopussa, että ei harmita yhtään :) Se on kuin tutkimusmatka omiin taitoihin ja kykyihin. Lisäksi se avartaa maailmankatsomusta.
Nykyaikana opiskelu on muuttunut kehittyneen teknologian myötä ja useissa opiskelupaikoissa on tarjolla verkko-opintoja, etäopintoja ja tenttimisvaihtoehtoja. Hyvä asia siksi, että se tarjoaa monille opiskelijoille mahdollisuuden opiskella kotona ja oman ajan puitteissa. Itse asun kaukana yliopistosta, jonka kursseille olen juuri ilmoittautumassa, joten luennoille en pääsisi. Nyt voin kotosohvalla tehdä "tietomatkoja". Myös aikuislukioissa on etäopintoja ja verkko-opintoja. Niiden tarjonta riippuu paikkakunnasta. Aikuislukioon voi ilmoittautua myös aineopiskeljiaksi eli lukea sitä ainetta, joka itseään kiinnostaa. Voi vaikkapa virkistää kielitaitojaan tai pureutua matematiikan koukeroihin.
Lisäinfoa koulutuksista ja mahdollisuuksista ilman sitoumuksia saa esim. työkkäristä. Varasin joskus ajan ammatinvalinnanohjaajalle/psykologille. Sain hyvää palvelua. Monillahan on asenne työkkäriä kohtaan, ettei siitä ole mitään hyötyä. Minulle siitä kuitenkin oli suuri apu. Siellä kartoitetaan oma tilanne, omat kiinnostuksen kohteet ja ohjataan eteen päin. Valmiita vastauksia sieltä ei kylläkään saa, mutta jos uteliaisuutta ja uskallusta omaa tulevaisuutta kohtaan löytyy suosittelen siellä käyntiä. Lisäksi se oli terapeuttista kun puhui täysin tuntemattomalle omista suunnitelmistaan eikä tarvinnut arkailla. Aikuislukio sopii niille, jotka haluavat aloittaa opinnot, mutta eivät ole vielä varmoja siitä mihin myöhemmin suunnistaa, jos suunnistaa. Ammattioppilaitokset sopivat tietysti niille, jotka varmasti tietävät haluavansa juuri siihen ammattiin. Ei kannata suin päin lähteä lukemaan jotakin ammattia, koska jos motivaatio ei ole syvä saattaa opinnot alkaa takkuilemaan, mikä tuottaa huonoja kokemuksia opiskelusta. Joka tapauksessa, oli mielessäsi sitten lukio/ammattioppilaitos/posliininmaalauskurssi/avoimen yliopiston kurssi tai ihan mikä tahansa, on se hyödyksi.