Näyttää 1-20 koulutusta 68 tuloksesta
Näin suodatamme hakutuloksia
Haluatko tietää, miten suodatamme hakutuloksia? Lue täältä lisää siitä, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.
  • = Mukana kevään yhteishaussa
  • = Mukana 2. asteen yhteishaussa
Näyttää 1-20 koulutusta 68 tuloksesta
1
2
3
4

Matkailu & Palvelu - matkailukoulutus, turismikoulutus, palvelualan koulutus -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Matkailun ja palvelun alalla on tarjottavana monipuolisia työtehtäviä. Matkailualalla työskennellessä pääsee tekemisiin sekä kotimaisten että ulkomaalaisten matkailijoiden kanssa, joten hyvä asiakaspalvelutaito ja kulttuurien tuntemus ovat tarpeen. Matkailualalla toimivien yhteisenä tavoitteena on unohtumattomien elämysten tarjoaminen.

Matkailu- ja palvelualan työskentelyvaihtoehtoja ovat mm. matkatoimisto-, liikenne-, majoitus- ja ravitsemispalvelut. Matkailualan peruskoulutusta on mahdollista suorittaa sekä toisella asteella että ammattikorkeakoulutasolla. Korkeakoulutasoiseen koulutukseen pääsyvaatimuksena on toisen asteen tutkinto joko lukiossa tai ammattikoulussa.

Matkailu- ja palveluala ammattikouluissa

Matkailualan 3-vuotisen perustutkinnon voi suorittaa ammattikouluissa joka puolella maata. Tutkinnon suorittamalla voit tulevaisuudessa työskennellä esim. matkailuvirkailijana tai matkailupalvelujen tuottajana. Tietyissä ammattikouluissa tarjotaan kokeiluna lisäksi Luontomatkailun koulutusohjelma. Matkailualan perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona tai oppisopimuskoulutuksena. Matkailualan ammattitutkintoja ovat Maaseutumatkailun, Matkailun ohjelmapalvelujen, Matkaoppaan ja Matkatoimistovirkailijan ammattitutkinnot.

Ammattikouluissa voi myös opiskella mm. puhdistuspalvelujen perustutkinnon tai kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinnon, jossa perehdytään kotien ruoka-, puhtaanapito- ja vaatehuoltoon sekä muihin kotitalouspalveluihin kuten pitopalveluun.

Opinnot ammattikorkeakouluissa

Matkailu- ja ravitsemusalan ammattikorkeakoulututkinnon (Restonomi) voi suorittaa useissa ammattikorkeakouluissa ympäri Suomea. Matkailualan ammattikorkeakouluopintoja järjestävät mm. Mikkelin ammattikorkeakoulu, Laurea – ammattikorkeakoulu ja Lahden ammattikorkeakoulu.

Matkailu & Palvelu

Opinnot toteutetaan joko päivä- ja/tai monimuoto-opiskeluna yhdessä nuorisopuolen opintojen kanssa tai kokonaan monimuoto-opiskeluna, jolloin opiskelu tapahtuu avoimessa oppimisympäristössä, verkko-opiskeluna ja projekteja työpaikassa tehden. Opiskeluaika vaihtelee erilaisten taustojen, aiemmin hankitun osaamisen hyväksilukujen ja yksilöllisen opiskelutahtiin panostuksen vuoksi (2 - 3,5 v).

Koulutus yliopistotasolla

Yliopistotason 5-vuotisen matkailuopetuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle monipuolinen kuva matkailusta ilmiönä, elinkeinona, kulutuksen muotona ja osana ihmisen hyvinvointia. Lapin yliopistossa opettavassa matkailututkimuksessa on mahdollista suuntautua joko matkailumarkkinointiin, luontomatkailuun tai matkailun kulttuuritutkimukseen. Lapin yliopiston kauppatieteiden ja matkailun tiedekunnassa voi suorittaa joko alemman (yhteiskuntatieteiden kandidaatti) tai ylemmän korkeakoulututkinnon (yhteiskuntatieteiden maisteri) matkailututkimuksessa.

Yliopistotutkintoihin johtavaan koulutukseen aikuiset voivat hakeutua normaalin opiskelijavalinnan kautta. Täydennyskoulutusta järjestävät yliopistojen täydennyskoulutuskeskukset, tiedekunnat ja erillislaitokset.

Matkailu & Palvelu

Matkailualan verkostoyliopisto

Verkostoyliopiston tehtävänä on järjestää matkailualan monitieteistä perus- ja jatkokoulutusta sekä edistää matkailualan tutkimusta.

Matkailualan verkostoyliopiston muodostavat yhdessä Helsingin kauppakorkeakoulu, Helsingin yliopisto, Joensuun yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Kuopion yliopisto, Lapin yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Sibelius-Akatemia, Svenska Handelshögskolan, Taideteollinen korkeakoulu, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Näissä yliopistoissa opiskelevat voivat hakeutua suorittamaan verkostoyliopistona toteutettavaa matkailualan tieteellistä opintokokonaisuutta.

Vertaile koulutuksia