Näyttää 1-20 koulutusta 164 tuloksesta
Näyttää 1-20 koulutusta 164 tuloksesta
...

Muotoilun ja käsityön koulutus

Muotoilun ja käsityön koulutukset sopivat henkilölle joka haluaa tehdä luovaa työtä ja nähdä kätensä jäljen. Alaa voi opiskella aikuiskoulutuksena ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa, yliopistossa ja kansanopistoissa.

Ammattikoulussa voi opiskella esimerkiksi kulttuurialan toisen asteen tutkintoja kuten käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, artesaani sekä kuvallisen ilmaisun perustutkinto eli kuva-artesaani. Tekniikan ja liikenteen koulutusalalla voidaan suorittaa painoviestinnän perustutkinto eli painotuotantoassistentin koulutus.

Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintona voi suorittaa artenomin (AMK), muotoilijan (AMK), medianomin (AMK) tai vestonomin (AMK) tutkinnot. Koulutuksen tavoitteena on täydentää alan ammatillinen tutkinto ammattikorkeakoulututkinnoksi laajentamalla ja syventämällä opiskelijan ammatillisia valmiuksia. Koulutuksen perustana on sovellettu sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun pääaineen opetussuunnitelma, jossa huomioidaan opiskelijan aikaisemmat opinnot ja työkokemus alalta.

Alan yliopistokoulutusta järjestetään Taideteollisessa korkeakoulussa ja Lapin ylipiston taiteiden tiedekunnassa. Tutkinto on Taiteen kandidaatti tai Taiteen maisteri.

Sisustus- ja kalustesuunnittelu

Opintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija julkisten ja yksityisten liike- ja toimitilojen sekä asuntojen kokonaisvaltaiseen tila- ja kalustesuunnitteluun. Tila- ja kalustemuotoilija toteuttaa jo opintojensa aikana erilaisia tilasuunnitelmia, konsepteja sekä piirtää irto- ja kiintokalusteita. Sisustusarkkitehtitoimistot ovat pääsääntöisesti pieniä. Aikuiskoulutuksen tavoitteena on laajentaa ja syventää opiskelijan ammatillisia valmiuksia toimia sisustusarkkitehtuurin alalla.

Tekstiilimuotoilu

Tekstiilialan suunnittelijat suunnittelevat tekstiilituotteita tai painokankaita vaatetus- ja sisustustekstiileiksi. Opinnot antavat tietoa eri tekstiilimateriaaleista, sommittelusta ja väriopista. Opiskeltavia valmistustekniikoita ovat mm. kankaanpainanta, värjäys, kudonta, huovutus, kirjansidonta, punonnat ja nahkatekniikat.

Teollinen muotoilu

Teollinen muotoilu on suunnitteluala, jonka tarkoituksena on parantaa tuotteiden ja palvelujen käytettävyyttä. Teollinen muotoilija kehittää tuoteideasta markkinoitavan kaupallisen tuotteen, jonka valmistus on mahdollista käytettävissä olevilla resursseilla. Teollisen muotoilun aikuiskoulutuksen laajuus on 210 opintopistettä ja arvioitu kesto 3,5 vuotta. Opiskelijoille tehdään henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), jossa aiemmat opinnot ja osaaminen hyväksiluetaan soveltuvin osin.

Muotoilun ja käsityön ammattilaiset työelämässä

Monet muotoilun tai käsityön koulutuksen käyneet ammattilaiset työskentelevät esimerkiksi suunnittelutoimistoissa tai muissa monipuolisissa alan tehtävissä. Tavallista on myös olla itsenäinen ammatinharjoittaja.

Vertaile koulutuksia