Näyttää 1-20 koulutusta 143 tuloksesta
Näin suodatamme hakutuloksia
Haluatko tietää, miten suodatamme hakutuloksia? Lue täältä lisää siitä, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.
  • = Mukana kevään yhteishaussa
Näyttää 1-20 koulutusta 143 tuloksesta
1
2
3
4
...
8

Taidekoulutus on laaja kulttuurialue ja se jaetaan useimmiten neljään eri opintoalaan: käsi- ja taideteollisuus, viestintä ja informaatiotieteet, teatteri ja tanssi sekä musiikki. Taiteen ja kulttuurin alalla tuotetaan elämyksiä ja palveluita. Alojen ammattilaisia tarvitaan tulevaisuudessa tekemään työtään perinteisten väylien lisäksi myös jatkuvasti uudistuvassa mediassa. Kulttuurikoulutus on erittäin laaja pitäen sisällään monia eri koulutuksia ja työskentelymahdollisuuksia. Helpottaaksemme koulutuksesi etsintää, olemme jakaneet Musiikin, Kuvataiteen ja Teatteri / Tanssin omiksi kategorioikseen joista voit lukea lisää klikkaamalla kyseistä kategoriaa.

Taiteen ja kulttuurin alalla työskentely on monien unelma, mikä tarkoittaa että kilpailu sekä opiskelu- että työpaikoista on kovaa. Ammatit taiteen ja kulttuurin alalla vaativat taidon lisäksi määrätietoisuutta ja kovaa työtä tavoitteita kohti. Kulttuuriala sisältää lähes kaikki taidealojen koulutukset, kuten musiikin, esittävän taiteen, kuvataiteen, muotoilun ja media- ja viestintäalojen koulutuksen. Tämän lisäksi tutkintovalikoimaan kuuluu konservoinnin ja restauroinnin koulutus, kulttuurituotannon, ohjaustoiminnan koulutus sekä vaatetusalan koulutus. Vastaavasti liiketalous sisältää kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman

Alalla on lukemattomia suuntatumisvaihtoehtoja, ja koulutuksen jälkeen työmahdollisuuksia on monia.Tärkeisiin ominaisuuksiiin kuuluu luovuus, ongelmanratkaisutaidot sekä kyky hahmottaa visuaalista ympäristöä.

Taidekoulutus

Taidekoulutusta järjestetään eri opintotasoilla aina kansanopistoista yliopistoihin. Ammattikouluissa voi suorittaa kolmivuotisen käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnon, jonka suorittaminen tuottaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden. Perustutkinnon suorittaneet voivat jatkaa opintojaan ammattikorkeakouluissa, joissa voi suorittaa esim. artenomin tutkinnon tai muotoilijan tutkinnon. Alalla on useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja. Yliopistotutkintoja voi taiteen alalla suorittaa esim. Taideteollisessa korkeakoulussa ja Lapin yliopistossa taiteiden tiedekunnassa. Taideteolliselta alalta valmistuu esimerkiksi ympäristön ja esineiden muotoilijoita, elokuva-, puvustus-, lavastus- ja valokuvataiteen ammattilaisia, viestinnän ja uusmedian ammattilaisia, taiteen opettajia, kuvataiteen ammattilaisia, taidekäsityön mestareita ja taideteollisuuden tutkijoita. Tarkemmin eri koulutuksista ja kuvataiteen opiskelusta voit lukea lisää täältä - Kuvataide.

Usein aikuiskoulutuksen sisällöt perustuvat opiskelijoiden aiempaan ammatilliseen tutkintoon ja työelämäkokemukseen. Opiskelu toteutetaan monimuotoisesti, jolloin opintojen suorittaminen on mahdollista työssäkäynnin ohessa. Aikuiskoulutus on opiskelijalle maksutonta.

Taide-ja kulttuurikoulutus - työllistyminen?

Kulttuurin alalta valmistuneet voivat työskennellä mm. erilaisissa museoissa, kulttuurihallinnossa, kirjastoissa tai media-alalla. Perinne- ja kulttuurialan tutkijat tekevät usein kenttätyötä. Erityisesti kulttuuriantropologia antaa valmiuksia kansainvälisiin tehtäviin, kuten kehitysyhteistyöhön tai maahanmuuttajien parissa tehtävään työhön.

Musiikki
    Musiikkialan yliopistollisen koulutuksen tavoitteena on kouluttaa itsenäiseen taiteelliseen työhön kykeneviä taiteilijoita, pedagogeja ja musiikin asiantuntijoita. Musiikin korkeakouluopetuksen ja -tutkimuksen tehtävänä on myös suomalaisen musiikkikulttuurin kehittäminen ja kulttuuriperinteen vaaliminen. Musiikin alalla voi kouluttautua monin eri tavoin, esim. ammattikouluissa järjestettävän musiikin perustutkinnon kautta. Musiikin alalta valmistuneet työskentelevät yleensä muusikoina, orkesterin- tai kuoronjohtajina, säveltäjinä tai opettajina. Musiikin ammattilaiset toimivat myös hallinnollisissa tehtävissä sekä tutkijoina.

Teatteri / Tanssi
    Teatteri- ja tanssialan perinteisiä ammatteja ovat olleet esimerkiksi näyttelijä, ohjaaja, koregrafi ja tanssija. Näiden rinnalle on nousemassa uusia ammatteja, joiden työkenttä ulottuu laaja-alaisesti ilmaisusta opettamiseen. Jotkut alan ammattilaiset tekevät uransa aikana niin tanssijan, koreografin kuin opettajankin töitä. Ammattitanssijan ura on yleensä verrattain lyhyt ja monet aloittavat ammattiin tähtäävän harjoittelun jo hyvin nuorena. Teatterin alalla kouluttautuneet voivat näyttelemisen lisäksi työskennellä mm. teatterin ja muun ohjelmatuotannon tuotanto- ja teatteriteknisissä tehtävissä.

Vertaile koulutuksia