Kysymyksiä ja vastauksia

Täällä voit lukea kysymyksiä ja vastauksia opiskelun eri aloilta. Toivomme, että osiosta muodostuu arvokas tietopohja sinulle, jolla on kysymyksiä tai muita ajatuksia peruskoulun jälkeiseen kouluttautumiseen liittyen!

Etsi

Aihealue

Kysymyksiä

Viimeisimmät kysymykset ja vastaukset

Suomen kielen kurssit
Hei!
Onko teillä iltapäivää koulutus? Haluaisin oppii lisää suomen kieltä, elikä puhuminen ja ymmärtäminen.
T. Somjai

Hei!

Kiitos kysymyksestäsi. Suomen kielen kursseja löydät koulutus.fi -sivustolta, mistä varmasti löydät itsellesi sopivan vaihtoehdon! Esimerkiksi Helsingin seudun kesäyliopisto tarjoaa suomen kielen kursseja, joita järjestetään myös iltapäivällä ja iltaisin. Kursseille voi osallistua myös halutessaan etänä. Turun kesäyliopistolla on myös paljon suomen kielen kursseja ohjelmistossaan.

Tsemppiä suomen kielen opiskeluihin! :)

Ystävällisin terveisin,

Vilma, studentum.fi

Kotitalousopettajaksi opiskelu aikuisiällä
Hei! Onko mitään mahdollisuutta opiskella kotitalousopettajaksi näin aikuisiällä? Olen valmistunut v. 1999 hotelli-, ravintola- ja suurtalousesimieheksi. Ja ollut sen jälkeen alan töissä koko ajan, reilut 24 vuotta. Ei ole lukiota käytynä.

Hei ja kiitos viestistäsi!

Hienoa, että olet kiinnostunut kouluttautumaan kotitalousopettajaksi. Kotitalousopettajaksi opiskellaan suorittamalla kasvatustieteen kandi- ja maisteritutkinto. Koulutusta järjestävät ainakin Helsingin ja Itä-Suomen yliopistot.

Suosittelisin sinua olemaan suoraan yhteydessä sinua kiinnostavien yliopistojen hakupalveluihin, sillä he osaavat auttaa sinua hakuprosessissa parhaiten.

Tsemppiä hakuun ja uusiin opintoihin! :)

Ystävällisin terveisin

Emma, studentum.fi:n tiimi

Obduktiopreparaattorin koulutus
Moi!
Minua on jo useampi vuosi kiinnostanut obduktiopreparaattorin työt. Minulla on vain lukio ja mittatilausomoelian ammattitutkinto pohjalla ja haluaisin tietää onko kannattavempaa hakea ensin lähihoitajaksi vai sairaanhoitajaksi? Oletan että jokin vastaava koulutus on pakollinen ennen kuin voi edes hakea obduktiopreparaattorin töitä/koulutusta.

Hei!

Kiitos viestistäsi. Ainakin Savon ammattiopiston sivuilla lukee, että obduktiopreparaattorin opintoihin pohjakoulutukseksi vaaditaan vähintään sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai sitä vastaava tutkinto. Tässä tapauksessa siis lähihoitajan tai sairaanhoitajan koulutus ovat molemmat sopivia pohjakoulutuksia obduktiopreparaattorin ammattiin.

Lähihoitajakoulutus on ammattikoulutus ja sairaanhoitajakoulutus on ammattikorkeakoulutus näin ollen sairaanhoitajaksi opiskelu kestää hieman pidempään eli noin 3,5 vuotta kuin taas lähihoitajan koulutus kestää 2-3 vuotta. Aiemmilla opinnoilla sekä työkokemuksella voi nopeuttaa lähihoitajan opintoja.

Savon ammattiopiston sivuilla mainitaan vielä, että he kouluttavat obduktioteknikoita vain työelämän tarpeeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että hakijalla täytyy olla valmiina työpaikka tai hän on lähiaikoina siirtymässä kyseisiin tehtäviin.

Aurinkoista kesää ja tsemppiä opintoihin!

Ystävällisin terveisin

studentum.fi