Piian tarina

Suomen Eläinkoulutuskeskus

Piian opiskelutarina

Piia Collan: "Eettisyys, omien taitojen ja osaamisen tunnistaminen, asiakaspalvelu, ihmisten kohtaaminen ja jatkuva itsensä ja ammattitaitonsa kehittäminen - opiskelu antoi ohjenuoria eläinkouluttajan työn tekemiseen."

1. Milloin suoritit perusopinnot ja mahdolliset syventävät opinnot (mitkä ne olivat)?

Suoritin perusopinnot ajanjaksolla 2015-2018 osissa, kuten perusopinnot on mahdollista joustavasti suorittaa. Suunnitelmissa on lähiaikoina suorittaa Eläinkoulutuskeskuksessa myös ”Käytöshäiriöiden anatomia” -verkkokurssi.  Lisäksi suunnittelen parhaillaan yrittäjän oppisopimuksena eläintenkouluttajan ammattitutkinnon suorittamista. Käyn myös ahkerasti kaikenlaisilla luennoilla kehittääkseni ammattitaitoani ja haastaakseni itseni omaksumaan uutta tietoa ja pysymään ajan tasalla.

2. Miksi hakeuduit opiskelemaan Eläinkoulutuskeskukseen? Mikä oli tavoitteesi opiskelun suhteen?

Kiinnostuin aloittamaan opiskelun espanjanvesikoirani Pöystin myötä. Vaikka minulla on ollut koiria aina, vasta Pöystin tullessa intouduin koulutusasioista kunnolla. Aluksi halusin opiskella teoriatietoa tukemaan käytännön taitojani Pöystin kanssa ja siitä se sitten lähti. Perusopintoihin mennessä oli kyse jo tähän nykyiseen ammattiini opiskelusta.

3. Minkälaisia valmiuksia opiskelu sinulle antoi?

Opinnot ovat antaneet minulle todella vahvat perustaidot työskennellä koiraperheiden ja koirakoiden kanssa. Opintojen vaativuus oli erittäin positiivinen yllätys. Koen, että todella sain ammattitaitoa opiskellessani. Lisäksi kaikki aiemmat opinnot ja työkokemus ovat hyödyksi nykyisessä työssäni. Tiettyjä ohjenuoria Eläinkoulutuskeskukselta on jäänyt mieleen ihan superpaljon. Sellaisia, joiden pohjalta tätä työtä on erittäin hyvä tehdä. Mm. eettisyys, omien taitojen ja osaamisen tunnistaminen, asiakaspalvelu, ihmisten kohtaaminen ja jatkuva itsensä ja ammattitaitonsa kehittäminen. ”Mitä enemmän luulet tietäväsi, sitä vähemmän oikeasti tiedät.”

4. Mitä muuta hyötyä opiskelusta oli?

Elämäni muuttui täysin opiskelun myötä. Vaihdoin alaa, aloin yrittäjäksi ja teen aivan uusia asioita. Olen todella onnellinen ja ihmettelen vielä itsekin, miten hienosti kaikki sujui ja sujuu. Teen unelmatyötäni menestyksekkäästi. Yrittäjyys on sitten lisäksi tuonut sitten aivan omia uusia ihania haasteita ja uuden oppimista.

5. Mitä teit opiskelujen jälkeen ja mihin tuo tie sinut vei? Toimitko nykyään esim. eläinalan yrittäjänä tai oletko keskittynyt harrastuslajien kouluttamiseen tai jotain muuta?

Jo opintojen aikana työskentelin paljon koiraperheiden kanssa. Tämä työ lisääntyi koko ajan ja ennen opintojen päättymistä työskentelinkin päätoimisesti kevytyrittäjänä Koirapalvelu Collan nimellä. Nyt olen jo ihan ”oikea” yrittäjä ja ylpeä siitä. Teen monipuolista työtä koirakoiden ja koiraperheiden kanssa. Tarjoan mm. kursseja, tunteja ja yksityisopetusta niin lapsille kuin aikuisille. Kotikäyntejä, apua koiraelämän haasteisiin ja luentoja. Lisäksi pyöritän omaa VIP-kotihoitolaa ja trimmaan espanjanvesikoiria. Tarjoan räätälöityjä palveluja koiraperheille.

Lue lisää Suomen Eläinkoulutuskeskus

Haluatko tietää lisää oppilaitoksesta Suomen Eläinkoulutuskeskus? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.