Opiskelijahaastattelu Kati Mykrä

Nimi: Kati Mykrä

Oppilaitos: Vamia

Koulutusohjelma: Myynnin ammattitutkinto

Miksi päätit aloittaa opiskelun aikuisena?

Kuuden vuoden kaupan alan työkokemuksen jälkeen aloin saada tunteen, että haluan kehittyä ja oppia uutta työstäni. Minua ei kuitenkaan tehnyt mieli istahtaa koulunpenkille kokopäiväisesti, vaan etsin töiden ohella suoritettavaa koulutusta.

Otin yhteyttä VAMIAn opettajaan ja kun sain tietää että lähipäiviä on vain kerran kuussa, laitoin hakemukseni menemään. Vielä paremmalta vaihtoehdolta tuntui, kuin luin että koulutukseen vaaditaan aikaisempaa kokemusta alalta, joten koko opetus ei ala nollasta.

Mikä on ollut mielenkiintoisinta opiskelussa?

Mielenkiintoisin osa minulle on asiakaspalvelu, jota käsittelemme parhaillaan. Kukaan ei ole ikinä opettanut minulle asiakaspalvelua, vaan sen on täytynyt opetella itse. Siksi on kiinnostavaa oppia miten voi kohdata asiakkaan, miettiä minkälaisia asiakkaita on ja miten voi palvella vielä paremmin ja saada asiakkaan tuntemaan halun palata.

Myös myyntiin valmistautuminen oli kiinnostava, koska opin paljon omasta yrityksestäni etenkin tehdessäni etätehtäviä. Koulutuksen myötä opin ymmärtämään kuinka paljon töitä tehdään ennen yrityksen alkua. Mielenkiintoisia aiheita ovat myös liikeidean pohtiminen ja ympäristövastuullisuus.

Mikä on ollut haastavinta?

Haastavinta on ollut miettiä, kuinka itse pystyn lisäämään oppimani asiat omaan työhöni.

Miten lähiympäristö/ystävät ovat suhtautuneet opiskeluusi?

Kuin kerroin suunnitelmistani, monet tutut olivat hieman ihmeissään siitä miksi haluan opiskella alaa, jonka parissa olen jo työskennellyt kauan. Kun he ymmärsivät, että kyse on kehittymisestä ja näköalan laajentamisesta, he pitivät opiskelua hyvänä asiana. Työnantaja on koko ajan ollut kaikin puolin positiivinen ja kannustava.

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee opiskelun aloittamista?

Kannattaa itse miettiä miksi haluaa opiskella. Omien päämäärien asettaminen on myös erittäin tärkeää, koska oppiminen on aina opiskelijan vastuulla. Käytännön järjestelyjä miettiessä kannattaa ottaa yhteyttä oppilaitokseen, koska se selventää paljon ja sen myötä välttää turhien ongelmien muodostumisen.

Vinkkisi muille aikuisena kouluttautumisesta suunnitteleville?

Ikinä ei ole myöhäistä oppia uutta! Aloita rohkeasti tekemään sitä mikä sinua kiinnostaa!

Mainokset