Näyttää 1-20 koulutusta 65 tuloksesta
Näin suodatamme hakutuloksia
Haluatko tietää, miten suodatamme hakutuloksia? Lue täältä lisää siitä, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.
  • = Mukana 2. asteen yhteishaussa
Näyttää 1-20 koulutusta 65 tuloksesta

Eläimiin liittyvä koulutus

Eläinten kanssa työskentelyyn on monia vaihtoehtoja. Jos pitää eläimistä, ja haluaa edistää eläinten kokonaisvaltaista hyvinvointia, voi eläinten kanssa työskentely sopia sinulle. Eläimiin liittyviä koulutuksia löytyy ammattikouluista, ammattikorkeakouluista ja yliopistosta.

Eläinlääkäri

Eläinlääkärit huolehtivat eläinten terveydenhoidosta, eläinsuojelusta ja tarttuvien eläintautien vastustamistyöstä. Lisäksi he vastaavat elintarvikevalvontaan liittyvistä tehtävistä. Eläinlääkäreitä työskentelee kuntien, valtion, yliopistojen ja teollisuuden palveluksessa. Eläinlääkärin peruskoulutus on ylempi korkeakoulututkinto, eläinlääketieteen lisensiaatin tutkinto, jonka voi Suomessa suorittaa Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa. Opiskelu kestää noin 6 vuotta. Eläinlääkärillä on myös useita erikoistumismahdollisuuksia. Suomen eläinlääkärikoulutus täyttää Euroopan unionin eläinlääkärin tutkintojen koulutusta koskevan direktiivin vaatimukset. Suomalaista eläinlääkärin tutkintoa arvostetaan myös Euroopan unionin ulkopuolella.

Eläintenhoitaja

Eläintenhoitajaksi voi kouluttautua ammatillisissa oppilaitoksissa suorittamalla eläintenhoitoon suuntautuneen maatalousalan perustutkinnon. Koulutus kestää 3 vuotta, ja tutkinnon voi suorittaa joko koulumuotoisena opiskeluna, oppisopimuskoulutuksena tai monimuoto-opiskeluna.

Alalla on mahdollista suorittaa myös eläintenhoitajan tai karjanhoitajan ammattitutkinto. Eläintenhoitajan ammattitutkinnon suorittaja tuntee eläimen normaalin elinkaaren. Hän osaa yleisbiologian perusteet ja hänellä on kokonaisnäkemys eläinten biologisista erityispiirteistä. Hän osaa soveltaa tietojaan eläinten käyttäytymisestä sekä eri eläinryhmien ravinto- ja ympäristövaatimuksista eläinten hoitotyössään. Hänellä on perustiedot eläinten anatomiasta, fysiologiasta ja lisääntymisbiologiasta. Hän tuntee alan lainsäädännön ja määräykset sekä eettiset periaatteet ja noudattaa niitä työssään. Hän osaa käyttää työssä tarvittavia koneita ja laitteita ja ottaa toiminnassaan huomioon työturvallisuuden ja ympäristönäkökohdat.

Eläintenhoitajan ammattitutkinnon osaamialoja ovat pieneläinten hoito, lemmikkieläinkaupan harjoittaminen, eläinhoitolan pito, tarhaeläinten hoito ja koe-eläinten hoito. Eläintenhoitaja toimii eläinsairaalassa tai eläinlääkäreiden vastaanotolla asiakaspalvelutehtävissä ja avustaa eläinlääkäriä hoitotoimenpiteissä. Hän osaa opastaa ja neuvoa asiakasta eläinten pitoon ja hoitoon liittyvissä asioissa.

Lemmikkieläinkaupan harjoittaminen

Toimit itsenäisenä yrittäjänä tai työntekijänä lemmikkieläimiä ja/ tai niiden
hoitoon liittyviä tarvikkeita myyvässä yrityksessä. Monipuolisiin työtehtäviisi kuuluvat asiakaspalvelu-, neuvonta- ja myyntityö sekä myynnissä olevien lemmikkieläinten päivittäiseen huoltoon ja hoitoon liittyvät toimet.

Agronomi

Agronomit eivät suoranaisesti työskentele eläinten kanssa, vaan sen sijaan työ sisältää maatalouden asiantuntija- neuvonta- ja kehitystehtäviä. Agronomi on arvonimi, jota saavat käyttää maatalous- ja metsätieteiden maisterit, joiden tutkinnon pääaine on maataloudellinen.
Agronomiksi voit kouluttautua suorittaa maatalous- ja metsätieteiden kandidaatin (MMK) alemman korkeakoulututkinnon ja maatalous- ja metsätieteiden maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon (MMM). Tutkinto on mahdollista suorittaa Helsingin ja Joensuun yliopistoissa.

Eläintenkouluttaja

Eläinalan koulutuksissa opiskellaan joko muutaman viikon mittaisilla lyhytkursseilla tai pidemmissä, 6-18 kuukauden jaksoissa. Lyhyimmät verkkokurssit ovat laajuudeltaan noin 2 opintopistettä ja pisimmät koulutusohjelmat 30 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tunnin työpanosta.  Eläintenkouluttajaksi voi Suomessa opiskella myös verkossa. Kurssit ovat lähinnä tarkoitettu yksityisille henkilöille, eivätkä ne valmista ammattiin.

Ulkomaille opiskelemaan?

Opiskelijavaihto-ohjelmaan osallistuminen on helpoin ja suosituin tapa lähteä määräaikaisesti ulkomaille opiskelemaan. Suomalaiset oppilaitokset osallistuvat moniin erilaisiin vaihto-ohjelmiin, joten vaihto-opiskelijaksi lähtemiseen on vaihtoehtoja. Jos olet kiinnostunut suorittamaan koko eläinlääkärin tutkinnon ulkomailla, kannattaa sinun ottaa yhteyttä suoraan haluamaasi oppilaitokseen saadaksesi kaikki tarvittavat tiedot. Erityisesti Virossa Tarton maatalousyliopistossa opiskelee merkittävä määrä suomalaisia eläinlääkärin ammattiin.

Vertaile koulutuksia