Ammattitutkinnot

Tuotantotekniikan ammattitutkinto

Koulutuskeskus JEDU, paikassa Nivala (+1 sijaintia)
Pituus
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Seuraava aloitus
Joustavasti (+2 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: Jatkuva haku
Toteutustapa
Lähiopetus
Pituus
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Seuraava aloitus
Joustavasti (+2 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: Jatkuva haku
Toteutustapa
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Tuotantotekniikan ammattitutkinto

Tuotantotekniikan ammattitutkinnon suorittanut osaa toimia taloudellisesti ja laatutavoitteiden mukaisesti tuotannossa. Hän osaa toimia vastuullisesti ja turvallisesti huolehtien työssään työsuojelusta, työhyvinvoinnista ja ympäristönsuojelusta sekä noudattaa työelämän toimintatapoja, ohjeita ja alan standardeja. Hänellä on hyvä kokonaisnäkemys osaamisalansa valmistusprosesseista. Hän osaa käyttää työssään vaadittavia koneita, laitteita ja materiaaleja sekä automaation ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa sekä opastaa työympäristönsä toimintatavoissa ja tehtävissä.

Levy- ja hitsaustekniikan osaamisalan suorittanut osaa työskennellä itsenäisesti hitsaavan teollisuuden valmistustyötehtävissä. Hän osaa valmistaa vaatimusten mukaisia teräsrakenteita, osakokonaisuuksia tai niiden osia, ja hänellä on työssä vaadittavat pätevyydet suoritettuina.

Koneistuksen osaamisalan suorittanut osaa työskennellä itsenäisesti koneistusalan valmistustyötehtävissä. Hän osaa ohjelmoida ja valmistaa CNC-koneilla tarkkoja ja monipuolisia konepajapiirustusten mukaisia kappaleita hyödyntäen 3D CAM -ohjelmistoa.

Koulutuksen sisältö

Koneistuksen osaamisalassa opiskellaan lastuavan työstön teoreettiset perusteet sekä eri materiaalien lastuttavuudet ja tähän liittyvät terien ja työstöarvojen valinnat. Työstökoneen käyttötaitojen lisäksi opetellaan työstettävän kappaleen kiinnittäminen ja työstötapahtumien ohjelmointia. Koulutuksessa opiskellaan myös CAM-ohjelmointitaitoja ja työstökonesoluun liittyvän työstettävän kappaleen käsittely- ja viimeistelyrobotin käyttö- ja ohjelmointitaitoja.

Levy- ja hitsaustekniikan osaamisalassa opiskellaan hitsauksen yleiset perustiedot ja –taidot. Koulutuksessa opit valmistamaan levy- ja muototerästuotteita erilaisin tavoin, CNC-koneilla tai tavanomaisilla levytyöpajoissa käytettävillä työvälineillä. Kykenet kappaleiden irrotukseen mekaanisesti ja erilaisilla termisillä menetelmillä. Osaat käyttää lämpöä saadaksesi aikaan muutoksia rakenteiden muodossa ja pystyt ennakoimaan hitsauksen aiheuttaman lämpövaikutuksen sekä muodon muutokset. Tutkinnon suorittaneella on hyvä tuntemus hitsaustekniikasta ja pätevyystodistuksia monipuolisesti hitsausprosesseilla puikko, MIG/MAG ja TIG. Hitsaaja kokoaa levy- ja metallirakenteita yhdistäen osat eri hitsausmenetelmiä käyttäen. Hitsaustyö tehdään joko käsin tai hitsausrobotin avulla, jolloin työ on ohjelmointia ja valvontaa.

Työelämässä

Levy- ja hitsaustekniikan osaamisalan suorittanut voi työskennellä levytöissä, hitsaajana tai levyseppähitsaajana konepajateollisuudessa, rakennustyömailla tai laivanrakennusteollisuudessa.

Koneistuksen osaamisalan suorittanut voi toimia CNC-koneistajana, valumallinvalmistajana tai työvälinevalmistajana konepajaympäristössä.

Opiskeluvalinnoistaan riippuen tutkinnon suorittanut voi toimia myös tuotannon kehitysprojektissa, teollisuuden hankintatoiminnassa, työturvallisuuden, työhyvinvoinnin ja työympäristön suojelun kehittämistehtävissä tai robotiikan hyödyntämistehtävissä.

Hakeminen

Voit hakea koulutukseen oppilaitoksen omien kotisivujen kautta.

Tutkinto / todistus

Kustannukset

Koulutuksen hinta on 400 €. Oppisopimuksena koulutus on maksuton.

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Tuotantotekniikan ammattitutkinto? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.