Näyttää 1-20 koulutusta 26 tuloksesta
Näin suodatamme hakutuloksia
Näyttää 1-20 koulutusta 26 tuloksesta

Opiskele hierojaksi!

Koulutettu hieroja on terveydenhuollon ammattilainen ja merkitty VALVIRAN (ent. TEO) rekisteriin nimikesuojatuksi koulutetuksi hierojaksi. Koulutetuksi hierojaksi pääsee suorittamalla hierojan ammattitutkinnon, johon johtava koulutus sisältää noin 40 opintoviikkoa. Hieroja tekee työtään välittömässä kosketuksessa asiakkaan/potilaan kanssa ja hän toimii myös oman työnsä asiantuntijana. Hierontataitojen lisäksi työssä painottuvat vastuullinen vuorovaikutus ja kommunikointitaitojen hallinta sekä palveluammattiin soveltuva asenne.

Hierojakoulutus

Hieroja hallitsee perushieronnan ja pystyy soveltamaan sitä eri-ikäisten ihmisten ja eri kehonosien hieronnassa. Erilaisin käden ottein, säädellen hieronnan voimaa ja nopeutta, hieroja käsittelee lihakset ja lihasryhmät niin, että hieronta on anatomisesti ja fysiologisesti perusteltua ja tehokasta. Hieroja työskentelee useimmiten yrittäjänä omissa työtiloissaan, asiakkaan kotona, erilaisissa hoitolaitoksissa, kylpylöissä ja liikuntakeskuksissa. Hieroja tarvitsee työssään kätevyyttä ja tuntoaistien herkkyyttä sekä hyvää fyysistä kuntoa.

Hierojakoulutus muodostuu neljästä pakollisesta osasta:

• Hierojan ammatin perusteet
  • Hierojan työmenetelmät
  • Hieronta hoitotapahtumana
  • Hieroja yrittäjänä

Hierojakoulutus koostuu sekä teoria- että käytännön osista. Ammattiosaamisen teoria koostuu hieronnan teorian lisäksi mm.anatomiasta, fysiologiasta, patologiasta, liikehoidoista, lääkinnällisestä kuntoutuksesta, fysikaalisista hoidoista, ergonomiasta, hoitotyön etiikasta, ensiavusta ja viestinnästä.

Koulutetun hierojan jatkokoulutuksen, hierojan erikoisammattitutkinnon, pituus on myös noin 40 opintoviikkoa. Jatkokoulutukseen osallistuminen edellyttää hierojan ammattitutkinnon suorittamista ja suosituksena on lisäksi 3 vuoden työkokemus.

Hierojakoulutus – ketkä järjestävät?

Hierojakoulutusta järjestävät erilaiset ammatilliset oppilaitokset (esim. urheiluopistot), aikuiskoulutuskeskukset sekä kansanopistot. Lisäksi koulutusta tarjoavat monet yksityiset kouluttajat. Alalla voi suorittaa hierojan ammattitutkinnon sekä hierojan erikoisammattitutkinnon. Voi suorittaa myös yrittäjän ammattitutkinnon sekä yrittäjän erikoisammattitutkinnon.

Hieroja työelämässä

Hierojan ammattitutkinnon suorittanut tekee työtään vaihtelevissatyöympäristöissä, useimmiten itsenäisenä ammatinharjoittajana omassa yrityksessään sekä hoiva- ja hoitolaitoksissa, palvelutaloissa, kylpylöissä, liikuntakeskuksissa, asiakkaiden työpaikoilla ja kodeissa.Koulutetut hierojat tekevät työtään sekä terveiden että sairaiden, enimmäkseen aikuisten ihmisten parissa. Työssä painottuu vastuullinen vuorovaikutus ja kommunikaatiotaitojen hallinta sekä palveluammattiin soveltuva asenne.

Vertaile koulutuksia