Näyttää 1-20 koulutusta 126 tuloksesta
Näin suodatamme hakutuloksia
Haluatko tietää, miten suodatamme hakutuloksia? Lue täältä lisää siitä, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.
  • = Mukana 2. asteen yhteishaussa
Näyttää 1-20 koulutusta 126 tuloksesta
...

Hotelli-, ravintola- ja catering-alan koulutus

Hotelli-, ravintola- ja catering-alan koulutukset antavat monipuoliset mahdollisuudet sijoittua palvelualalle. Työpäivät ovat vaihtelevia ja työtehtävät moninaisia. Esimerkiksi työajat vaihtelevat paljon valitsemasi ammatin mukaan. Ammatinvalinnasta riippumatta hyvä stressinsietokyky, sosiaalisuus ja palvelualttius ovat alan valttikortteja. Alle olemme keränneet alan kouluttautumisvaihtoehtoja.

Useimpiin hotelli- ja ravintola-alan aikuiskoulutuksiin edellytetään 18-vuotiaana hankittua yleistä työkokemusta vähintään kaksi vuotta (kaikki työkokemus otetaan huomioon). Työkokemuksen tulee olla hankittu hakuajan päättymiseen mennessä. Koulutusohjelmia ovat mm.:

• Hotellipalvelun koulutusohjelma (esim. hotellivirkailija)
  • Ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelma (esim. ravintolakokki)
  • Ravintolapalvelun koulutusohjelma (esim. tarjoilija)

Hotellipalvelun koulutusohjelmasta valmistunut hotellivirkailija työskentelee hotellin, lomakylän tai matkustajakodin vastaanotossa. Ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelmasta valmistunut ravintolakokki suunnittelee ruokalistoja ja valmistaa ruokia, ja voi työskennellä ravintolassa, juhla- ja pitopalveluyrityksessä tai matkustaja- tai rahtialuksella.

Ravintolapalvelun koulutusohjelmasta valmistuneen muita ammattinimikkeitä ovat esimerkiksi hovimestari, junatarjoilija, kahvilatarjoilija, laivatarjoilija ja ravintolatyöntekijä.

Opiskele restonomiksi ammattikorkeakoulussa

Ammattikorkeakoulujen matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto tarjoaa suuntautumisvaihtoehtoina hotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelman sekä hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelman. Opinnot kestävät n. 3,5 vuotta. Koulutus on mahdollista suorittaa myös aikuiskoulutuksena.

Koulutusohjelma antaa ammatilliset perusvalmiudet majoitus- ja ravintola-alan esimies- ja asiantuntijatehtäviin. Yhteisissä opinnoissa korostuvat alakohtaiset opinnot, esimiestyö ja henkilöstöhallinto, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, palveluosaaminen ja taloushallinto. Majoitusliikkeen tai ravintolan johtamisen suuntautumisopinnoissa keskitytään alan erityisosaamiseen ja yrittäjyyteen. Opintoihin sisältyy monipuolisen kielitaidon vahvistaminen ja informaatioteknologian käyttäminen.

Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmasta valmistunut restonomi voi työskennellä esimerkiksi matkailu-, ravitsemis- ja talousalan esimies- ja johtotehtävissä. Koulutuksesta valmistuneella on myös valmiudet työskennellä alalla yrittäjänä. Opinnoissa voi suuntautua joko hotelli- ja kongressipalvelujen tai ravitsemispalvelujen johtamiseen.

Vertaile koulutuksia