Näyttää 1-20 koulutusta 46 tuloksesta
  • = Mukana 2. asteen yhteishaussa
Näyttää 1-20 koulutusta 46 tuloksesta

Kauneudenhoitoala

Kauneudenhoitoala jaetaan perinteisesti kosmetiikka- ja hiusalaan. Kauneudenhoitoala on kuitenkin moninainen ala, jonka palveluiden tarkoituksena on tuottaa asiakkaalle hyvinvointia ja terveyttä. Joidenkin stylistien ja stailaajien työnkuva sijoittuu usein kauneudenhoitoalan ja muotialan välimaastoon.

Hiusala

Hiusalan aikuiskoulutusohjelmia on runsaasti tarjolla ympäri Suomea. Usein hiusalan ammattitutkinto tai muut hiusalaan kuuluvat tutkinnot on helppo suorittaa myös päivätyön ohessa, sillä osa koulutuksesta järjestetään myös iltaisin tai viikonloppuisin.

Hiusalan ammattinimikkeitä voivat olla muun muassa parturi-kampaaja, hiustaiteilija, hiusartisti, kampaaja, stylisti tai muotoilustylisti.

Kosmetiikka-ala

Kosmetiikka-ala on myös vähintäänkin yhtä laaja-alainen ala kuin hiusalakin. Eri tieteenalojen kehitys heijastuu omalta osaltaan myös kosmetiikka-alaan ja sen globaaliin liiketoimintaan.

Kosmetiikka-alan palveluiden tarkoitus on parantaa niin fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalista hyvinvointiakin.

Työelämä

Monet kauneudenhoitoalan nuorten- ja aikuiskoulutukset keskittyvät käytännönosaamisen kehittämiseen, ja ovat kestoltaan melko lyhyitä. Niin kosmetologin, kampaajan kuin maskeeraajankin on tunnettava oman alansa teoria ja tausta, mutta tärkeämmässä roolissa ovat kuitenkin käytännöt, työtapojen tuntemus ja asiakaspalveluosaaminen.

Osa aikuiskoulutustutkinnoista tai ainakin tutkinnon osista on mahdollista suorittaa myös näyttötutkinnoilla, jos alalta on kertynyt riittävästi työkokemusta.

Suuri osa kauneudenhoitoalan ammattilaisista toimii yrittäjinä, joten työllistyminen edellyttää yleensä toimivaa liikeideaa. Kuitenkin, kauneudenhoitoalalta valmistuvan henkilön työllisyystilanne on hyvä, sillä kosmetologiksi tai kampaajaksi kouluttautunut henkilö voi työllistyä myös kauneudenhoitotuotteita myyvässä liikkeessä.

Vastuullinen ja menestyksellinen alan yritystoiminta perustuu asiakaskeskeisyyteen, palvelujen korkeaan laatuun, tuotteiden terveellisyyteen, terveeseen kilpailuun, kannattavuuteen, yhteistoiminnallisuuteen ja kehityshaluisuuteen.

Kauneudenhoito-alan vaatimukset

Kauneudenhoitoalalle soveltuvat sosiaaliset ihmiset, jotka haluavat työskennellä toisten ihmisten kanssa. Oman terveydentilan suhteen kannattaa myös olla realistinen, sillä esimerkiksi paha allergia saattaa joskus olla esteenä kauneudenhoitoalalle hakeutumiselle.  ‎Aito kiinnostus kosmetiikkaa kohtaan on perusedellytys alalla työskentelevälle.

Tärkein työväline kauneudenhoitoalan ammattilaiselle on hänen oma persoonansa, mikä edellyttää vahvaa itsetuntoa, myönteistä elämänasennetta, oman elämän hallintaa ja sisäistettyä ammattietiikkaa. Alalla työskentelevän tulee olla palvelu- ja yhteistyöhenkinen, rehellinen ja luotettava sekä luova, oma-aloitteinen ja kehittymishaluinen.

Vertaile koulutuksia