Aikuiskoulutus kannattaa aina

Opiskelijahaastatteluja

Kaipaavatko tietosi ja/tai taitosi petraamista? Onko sinun pakko vaihtaa alaa terveydellisistä syistä tai saadaksesi töitä? Vai haluatko varmistaa kilpailukykysi alati muuttuvilla työmarkkinoilla?

Opiskelu kannattaa aina eikä sille ole olemassa mitään ikärajaa. Jos koulu jäi aikoinaan kesken tai käymättä, vielä ei ole liian myöhäistä jatkaa keskeytyneitä opintoja.

Aikuiskoulutusta järjestetään kaikilla koulutusasteilla, ja se on suunniteltu aikuisten tarpeisiin ja elämäntilanteeseen sopivaksi. Valtaosa aikuisista opiskelee työn ohessa. Aikuisten opiskelumahdollisuuksia pyritään koko ajan parantamaan edistämällä itseopiskelua ja etäopiskelua.

Lue alta lisää aikuisopiskelusta ja tutustu erilaisiin urapolkuihin opiskelijahaastattelujen kautta.

____________________________________________________________________________________________

Nimi: Minna Parikka

Oppilaitos: Vamia

Koulutusohjelma: Myynnin ammattitutkinto

"On monta asiaa, joihin kannattaa perehtyä ennen opintojen alkua. Ensinnäkin ennen opiskelun aloittamista kannattaa tutustua omaan ja alan työtilanteeseen. Varsinkin opiskelu myynnin ammattitutkinto-opinnoissa perustuu paljolti työympäristöön, ja olisi hyvä, jos työpaikka ei vaihtuisi kesken opintojen.

Tosin työttömyyskään ei ole este opiskelulle, vaikka työnantaja onkin yksi suoritusten arvioijista. Suosittelen varautumaan siihen, että joutuu muokkaamaan yksin työvuoronsa lähiopetuspäivien ehdoilla."

Lue Minnan haastattelu kokonaisuudessaan!

Nimi: Kati Mykrä

Oppilaitos: Vamia

Koulutusohjelma: Myynnin ammattitutkinto

"Päätin aloittaa opinnot, sillä kuuden vuoden kaupan alan työkokemukseni jälkeen tunsin, että haluan kehittyä ja oppia uutta työstäni. Minun ei kuitenkaan tehnyt mieli istahtaa koulunpenkille kokopäiväisesti, vaan etsin töiden ohella suoritettavaa koulutusta. Otin yhteyttä VAKK:n opettajaan ja kun sain tietää että lähipäiviä on vain kerran kuussa, laitoin hakemukseni menemään. Vielä paremmalta vaihtoehdolta tuntui, kuin luin että koulutukseen vaaditaan aikaisempaa kokemusta alalta, joten koko opetus ei ala nollasta."

Lue Katin haastattelu kokonaisuudessaan!

Mainokset