Ammatilliset perustutkinnot

Viimeinen hakuaika: 2. asteen yhteishaku
Lähiopetus

Tekstiili- ja muotialan perustutkinto | sisustustekstiilien valmistaja

Oletko kiinnostunut sisustustuotteiden valmistamisesta? Tekstiili- ja muotialan perustutkinnon suorittaneella on perusosaaminen tekstiilin ja muodin alalla työskentelyyn suuntautumisensa mukaan.

Opintojen sisältö

Tekstiili- ja muotialan perustutkinto sisältää ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Jokainen sisustustekstiilien valmistaja opiskelee seuraavat ammatilliset tutkinnon osat:

• tekstiili- ja muotialan tuotteen valmistaminen
  • osaamisesta ja tuotteista viestiminen
  • sisustustekstiilien valmistaminen

Valinnaisia tutkinnon osia suorittamalla ammattitaitosi syvenee haluamallasi alueella. Voit valita tutkintoosi seuraavia tutkinnon osia:

• tekstiili- ja muotialan kiertotaloustuotteen valmistaminen
  • erikoismateriaalien- ja tekniikoiden käyttäminen
  • stailaus
  • tekstiili- ja muotialan myyntitehtävissä toimiminen
  • erikoistuotteiden valmistaminen
  • viimeistys ja värjäys
  • yritystoiminnan suunnittelu
  • yrityksessä toimiminen.

Opiskelet myös yhteisiä tutkinnon osia:

• viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen; mm. äidinkieli, vieraat kielet, digitaalinen osaaminen
  • matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen; mm. matematiikka, fysiikka ja kemia
  • yhteiskunta- ja työelämäosaaminen; mm. työelämässä toimiminen, yrittäjyys, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, kestävä kehitys.

Sisustustekstiilien valmistaja

Sisustustekstiilien valmistajia tarvitaan valmistamaan tuotteita kaikenlaisille yrityksille, kaikille aloille. Valmistuttuasi sisustustekstiilien valmistajaksi sinulla on osaamista yksilölliseen sisustustekstiilien suunnitteluun, kaavoitukseen ja valmistamiseen.

Koulutuksessa perehdyt myös asiakaspalveluun, tuotteiden myyntiin ja asiakkaan opastamiseen mm. sisustusmateriaalien valinnassa.

Sisustustekstiilien valmistajana voit työskennellä esimerkiksi sisustusompelijana tai sisustustekstiilimyyjän työtehtävissä. Voit toimia myös yrittäjänä.

Hakeminen

Opiskelemaan voi hakeutua ympäri vuoden.

Yhteishaku on tarkoitettu ensisijaisesti hakuvuonna perusopetuksen tai VALMA-koulutuksen päättäneille nuorille. Yhteishaussa voi hakea myös vailla toisen asteen tutkintoa olevat.

Jatkuva haku on sinulle, jolla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai olet lukion suorittanut. Jatkuvassa haussa hakevat myös työelämässä osaamista hankkineet, alaa vaihtavat, oppisopimuskoulutukseen hakeutuvat ja yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa jääneet.

Tutkinto / todistus

Tekstiili- ja muotialan perustutkinto, sisustustekstiilien valmistaja

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Tekstiili- ja muotialan perustutkinto | sisustustekstiilien valmistaja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.