Ammatilliset perustutkinnot

Viimeinen hakuaika: 2. asteen yhteishaku
Lähiopetus

Matkailualan perustutkinto | matkailupalvelujen tuottaja

Matkailualan perustutkinto antaa monipuolisen näkemyksen matkailuelinkeinosta ja sen rakenteesta sekä matkailijoiden tarpeista ja odotuksista.

Matkailupalvelujen tuottaja osaa järjestää matkailijoiden tarpeisiin elämyksiä tuottavia ohjelmapalvelukokonaisuuksia ja tapahtumia.

Tutkinnon rakenne

Matkailualan perustutkinto sisältää ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Jokainen matka-asiantuntija ja matkailupalvelujen tuottaja opiskelee seuraavat ammatilliset tutkinnon osat

• matkailualan asiakaspalvelu
  • matkapalvelujen myynti  tai matkailupalvelujen toteuttaminen.

Valinnaisia tutkinnon osia suorittamalla ammattitaitosi syvenee haluamallasi alueella. Voit valita tutkintoosi seuraavia tutkinnon osia

• majoituspalvelut
  • matkailupalvelujen markkinointiviestintä
  • matkailupalvelujen tuotteistaminen
  • opastuspalvelut
  • tutkinnon osia tai osan toisesta perustutkinnosta.

Opiskelet myös yhteisiä tutkinnon osia

• viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen; mm. äidinkieli, vieraat kielet, digitaalinen osaaminen
  • matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen; mm. matematiikka, fysiikka ja kemia
  • yhteiskunta- ja työelämäosaaminen; mm. työelämässä toimiminen, yrittäjyys, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, kestävä kehitys

Lisäksi sinulla on mahdollisuus suorittaa koulutuksen aikana lupa- ja korttikoulutuksia

• anniskelupassi, ensiapu1, hygieniapassi ja matkailualan turvallisuuspassi (Matupa)

Matkailupalvelujen tuottaja työelämässä

Matkapalvelujen tuottajia tarvitaan työelämässä työskentelemään matkailukeskusten ja -alueiden yrityksissä tai organisaatioissa, ohjelmapalveluyrityksissä, hotelleissa tai maatilamatkailuyrityksissä. Valmistuttuasi matkailupalvelujen osaamisalasta matkailupalvelujen tuottajaksi osaat toimia matkailupalvelujen tuotteistamiseen ja toteuttamiseen liittyvissä ohjelma- ja asiakaspalvelutehtävissä, suunnitella, markkinoida, myydä ja toteuttaa ohjelmapalveluja ja hoitaa ja huoltaa myös palveluissa tarvittavia eläimiä, välineitä, varusteita ja toimintaympäristöä.

Matkailualan perustutkinnon suorittaneena sinulla on perusvalmiudet opastaa matkailuryhmiä sekä valmiuksia käyttää sosiaalista mediaa ja sitä tukevaa tekniikkaa oppimisen tukena. Sinulla on myös monipuolinen kielitaito, osaat toimia digitaalisessa ympäristössä ja verkostoitua ammatillisesti.

Tutkinnon suorittamisen jälkeen työpaikkoja voivat olla mm. aktiviteettejä tarjoava matkailu-/ohjelmapalveluyritys, kulttuurikohde, teema- ja huvipuisto tai matkailukeskus. Töitä on myös ruoka-, hyvinvointi-, neuvonta- tai liikuntapalveluissa sekä matkanjärjestäjillä tai kylpylöissä ja majoitusliikkeissä.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Tutkinto / todistus

Matkailualan perustutkinto, matkailupalvelujen tuottaja

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Matkailualan perustutkinto | matkailupalvelujen tuottaja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.