Ammatilliset perustutkinnot

Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani, lasi

Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani, lasiala

Koulutuksessa opitaan lasinpuhallustekniikoilla valmistettujen esineiden valmistuksen suunnittelua ja toteutusta harjoitellen alan perustekniikoita ja tiimityötaitoja. Pääset myös tutustumaan alan erikoistekniikoihin. Koulutuksen aikana osallistut asiakastöiden toteuttamiseen lasinpuhallusverstakon eri tehtävissä.

Tutkinnon rakenne

Taideteollisuusalan perustutkinto sisältää ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Jokainen opiskelija opiskelee seuraavat ammatilliset tutkinnon osat:

• osaamisen tuotteistaminen ja markkinoiminen taideteollisuusalalla
  • tuotteen valmistaminen lasinpuhallusverstakossa (osaamisalan pakollinen valinnainen)

Valinnaisia tutkinnon osia suorittamalla ammattitaitosi syvenee haluamallasi alueella. Voit valita tutkintoosi seuraavia tutkinnon osia:

• tuotteen, tilan tai palvelun suunnittelu ja valmistaminen
  • asiakastyön suunnittelu ja toteuttaminen
  • erikoistuminen taideteollisuusalalla
  • kulttuurilähtöinen tuotteistaminen
  • tuotantoprosessin suunnittelu ja toteuttaminen taideteollisuusalalla
  • työskentely teollisessa tuotantoprosessissa
  • palvelun suunnittelu ja toteuttaminen
  • vaihtoehtoisesti voit valita yhden tutkinnon osan Tekstiili- ja muotialan perustutkinnosta tai eri ammatti- tai erikoisammattitutkinnoista.

Opiskelet myös yhteisiä tutkinnon osia:

• viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen; mm. äidinkieli, vieraat kielet, digitaalinen osaaminen
  • matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen; mm. matematiikka, fysiikka ja kemia
  • yhteiskunta- ja työelämäosaaminen; mm. työelämässä toimiminen, yrittäjyys, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, kestävä kehitys

Lasialan artesaani työelämässä

Lasialan artesaanina sinulla on osaamista työskennellä lasialan työtehtävissä joko yrittäjänä tai työntekijänä. Opit toimimaan digitaalisessa oppimisympäristössä, tuotteistamaan ja markkinoimaan osaamistasi sekä verkostoitumaan ammatillisesti myös kansainvälisesti.

Hakeminen

Opiskelemaan voi hakeutua ympäri vuoden.

Jatkuva haku on sinulle, jolla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai olet lukion suorittanut. Jatkuvassa haussa hakevat myös työelämässä osaamista hankkineet, alaa vaihtavat, oppisopimuskoulutukseen hakeutuvat ja yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa jääneet.

Tutkinto / todistus

Taideteollisuusalan perustutkinto, artesaani

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani, lasi? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.