Ammatilliset perustutkinnot

Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

ihmisiä työskentelee yhdessä

Prosessinhoitaja toimii prosessiteollisuuden tuotantotehtävissä, usein vuorotyössä. Työtehtäviin kuuluu prosessin valvontaa ja säätöä, prosessinäytteiden ottoa sekä huoltotöitä.

Prosessinhoitajana vastaat tiimissäsi itsenäisesti omasta vastuualueestasi. Työssä tarvitaan myös hyvää yhteistyö- ja kommunikointitaitoa yhteydenpidossa muihin toimijoihin.

Tutkinnon suoritettuasi voit toimia prosessinhoitajana mm. peruskemikaaleja valmistavassa teollisuudessa, metallien jalostuksessa ja rikastamoissa, öljynjalostuksessa ja biotuoteteollisuudessa, lääketehtaissa, vedenpuhdistamoissa, voimalaitoksissa ja selluteollisuudessa.

Prosessiteollisuuden perustutkinto on laajuudeltaan 180 osaamispistettä (osp):
- Tuotantoprosessien käynnissäpito 25 osp
- Kemiateollisuuden yksikköprosessien hallinta 40 osp
- Tuotantoprosessien hallinta ja prosessin ohjaaminen 40 osp
- Valinnaiset tutkinnon osat yhteensä 40 osp
- Yhteiset tutkinnon osat 35 osp

Monimuotokoulutuksessa lähiopetus tapahtuu iltaisin sekä lauantaipäivisin. Lisäksi koulutuksesta noin puolet koostuu omalla ajalla opiskeltavasta sisällöstä verkko-opetusympäristöä hyödyntäen. Tutkinnon suorittaminen edellyttää mahdollisuutta opintojen edetessä osallistua alan töissä työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen.

Prosessinhoitajaksi opiskellessasi opiskelet prosessien sekä niihin liittyvien laitteiden ja ohjausjärjestelmien toimintaa, kunnossapitoa, ympäristö- sekä työturvallisuusasioita.

Arvioitu valmistuminen 8/2025.

Opintojen alussa sinulle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa huomioidaan sinulla jo oleva osaaminen, esim. työssä tai aiemmissa opinnoissa hankittu osaaminen. Opintojen sisältö, toteutustapa ja arvioitu kesto tarkentuvat HOKS-suunnitelman laadinnan yhteydessä.

Hakeminen ja kelpoisuus

Monimuotokoulutus soveltuu henkilöille, jotka pystyvät osallistumaan lähiopetukseen iltaisin sekä lauantaipäivisin. Koulutuksen suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ko. ajankohtina.

Prosessinhoitajan ammatti vaatii tekijältään matemaattisia valmiuksia, oma-aloitteisuutta, vastuullisuutta sekä huolellisuutta. Työssä auttaa kyky järjestelmälliseen ja pitkäjänteiseen toimintaan.

Sairaudet kuten astma tai tietyt allergiat saattavat rajoittaa työllistymismahdollisuuksia.

Jatkuva haku on suunnattu sinulle, joka et voi hakea valtakunnallisessa yhteishaussa.

Jatko-opinnot

Prosessinhoitajan tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden. Jatko-opintomahdollisuuksia tarjoavat niin ammattikorkeakoulu kuin yliopistokeskus.

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Prosessiteollisuuden perustutkinto︱kemianteollisuuden osaamisala, monimuotototeutus? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.