Ammatilliset perustutkinnot

Toteutustapa
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Kosmetologi tekee kasvohoitoa asiakkaalle.

Kampaaja ja parturi-kampaaja

Hiusalan ammattilaiset tekevät hiusten ja parran leikkaamisen lisäksi väri- ja permanenttikäsittelyjä sekä hiusten ja hiuspohjan hoitokäsittelyjä. He tukevat asiakasta tämän oman tyylin löytämisessä. Tutkinto antaa valmiudet huolehtia yksilöllisesti eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden hiusten käsittelystä ja tyylin suunnittelusta. Työssään parturit ja kampaajat ovat oma-aloitteisia ja luovia. He kykenevät toimimaan asiakaslähtöisesti ja joustavasti ongelmia ratkaisten.

Kosmetologi

Kosmetologi on ihonhoidon, ihonhoidon ohjauksen ja neuvonnan, hieronnan ja ehostuksen asiantuntija ja osaaja. Ihon hoidon osaamisalan suorittanut kosmetologi suunnittelee, toteuttaa, myy ja markkinoi asiakkaalle kasvojen, vartalon, jalkojen ja käsien hoitoja sekä ehostusta. Lisäksi hän ohjaa ja neuvoo asiakasta värien käytössä, persoonallisen tyylin löytämisessä, ihon ja kehon itsehoidossa sekä ihonhoitotuotteiden valinnassa ja käytössä. Työhön kuuluvat myös kosmeettisten hoito- ja ehostustuotteiden myynti ja markkinointi.

Kosmetiikkaneuvoja

Hius- ja kauneudenhoidon neuvonnan osaamisalan suorittanut kosmetiikkaneuvoja myy ja markkinoi asiakkaalle ihon hoidon tuotteita ja palveluja, hän osaa toimia tuote-esittelijänä sekä ohjata asiakkaita ihon, hiusten ja kauneuden hoidossa. Hän osaa määritellä asiakkaan ihon kunnon ja ohjata tarvittaessa asiantuntijalle

Työelämässä

Parturit ja kampaajat työskentelevät kampaamoissa ja parturiliikkeissä tai itsenäisenä yrittäjänä. He voivat työskennellä myös hiusten tai parran hoitotuotteiden myyntitehtävissä.

Kosmetologi työskentelee ihonhoidon, ehostuksen ja hieronta-alan yrityksissä, tuote-esittelyn ja myynnin tehtävissä tai itsenäisenä yrittäjänä.

Kosmetiikkaneuvoja työskentelee tuotteiden esittely- ja myyntitehtävissä. Hän myy kosmeettisia hoitoja ja tuotteita, joilla saadaan aikaan ja ylläpidetään asiakkaan hyvää oloa, ihon terveyttä ja kauneutta. Kosmetiikkaneuvoja voi työskennellä myös erilaisissa maahantuonti-, myynti-, konsultointi- ja koulutustehtävissä sekä viihde- ja media-aloilla.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto | parturi, kampaaja, kosmetologi, kosmetiikkaneuvoja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.