Ammatilliset perustutkinnot

Koulutuskeskus JEDU, paikassa Oulainen (+2 sijaintia)
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Opintotuki
Opintotukikelpoinen
Seuraava aloitus
Joustavasti (+6 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: 2. asteen yhteishaku
Lähiopetus, Monimuotototeutus
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Opintotuki
Opintotukikelpoinen
Seuraava aloitus
Joustavasti (+6 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: 2. asteen yhteishaku
Lähiopetus, Monimuotototeutus

Kaksi naista katsovat kameraan ja hymyilevät vierekkäin.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnosta voit valmistua kodinhuoltajaksi, toimitilahuoltajaksi tai kiinteistönhoitajaksi. Kodinhuoltajaksi ja toimitilahuoltajaksi voit opiskella Haapavedellä ja Oulaisissa. Nivalassa voit opiskella kiinteistönhoitajaksi.

Kodinhuoltaja

Kodinhuoltajan tehtäviin kuuluvat ateria- ja kahvituspalveluiden järjestäminen, ylläpitosiivous, asiakkaiden avustaminen, kodin perussiivous, tekstiilihuoltopalvelu, erilaiset asiointitehtävät sekä viriketoiminnan järjestäminen.

Toimitilahuoltaja

Toimitilahuoltajan työhön kuuluvat ylläpito- ja siivoustehtävät. Työssä tarvitaan myös asiakaspalvelutaitoja, sillä kokous- ja aulapalvelut kuuluvat toisinaan toimitilahuoltajan tehtäviin.

Kiinteistönhoitaja

Kiinteistönhoitajan tehtäviin sisältyy mm. kiinteistön yleishoito ja valvontatöitä, LVI-järjestelmien hoitoa, kiinteistöautomaation käyttötöitä, rakennusteknisiä korjaustöitä, ulkoalueiden hoitoa, koneiden käsittelyä sekä ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöitä.

Työelämässä

Kodinhuoltajan tehtäviin kuuluu ateria- ja kahvituspalveluiden järjestäminen, ylläpitosiivous, asiakkaiden avustaminen, kodin perussiivous, tekstiilihuoltopalvelu, erilaiset asiointitehtävät sekä viriketoiminnan järjestäminen. Kodinhuoltajat työskentelevät kotityöpalveluyrityksissä, palvelukodeissa, vanhainkodeissa ja erilaisissa hoitolaitoksissa.

Toimitilahuoltajan tehtäviin voi kuulua ylläpito- ja siivoustehtävien lisäksi esimerkiksi kokous- ja aulapalveluita. Toimitilahuoltajat työskentelevät esimerkiksi yrityksissä, toimistoissa, kouluissa, päiväkodeissa, hotelleissa ja uimahalleissa.

Kiinteistönhoitajan tehtäviin sisältyy mm. kiinteistön yleishoito ja valvontatöitä, LVI-järjestelmien hoitoa, kiinteis- töautomaation käyttötöitä, rakennusteknisiä korjaustöitä, ulkoalueiden hoitoa, koneiden käsittelyä sekä ilmavaihtojär- jestelmien puhdistustöitä.Kiinteistönhoitajat voivat työllistyä kunnalliselle tai yksityiselle palveluntuottajalle.

Tutkinnon suorittaneet voivat työskennellä alalla itsenäisenä yrittäjänä.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto | kodinhuoltaja, toimitilahuoltaja, kiinteistönhoitaja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.