Ammatilliset perustutkinnot

Viimeinen hakuaika: 2. asteen yhteishaku
Lähiopetus

Tekstiili- ja muotialan perustutkinto | mittatilausompelija

Opinnot sisältävät naisten vaatteiden suunnittelua, kaavoitusta ja valmistusta erilaisista materiaaleista, moniin eri käyttötarkoituksiin ja erityyppisille vartaloille. Koulutuksen jälkeen mittatilausompelija voi työllistyä ompelimoon, alihankintayritykseen sekä vaate- ja kangaskauppaan. Mittatilausompelija on usein myös itsenäinen yrittäjä, joka valmistaa vaatteita mittatilaustyönä.

Tutkinnon rakenne

Tekstiili- ja muotialan perustutkinto sisältää ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Jokainen mittatilausompelija opiskelee seuraavat ammatilliset tutkinnon osat:

• tekstiili- ja muotialan tuotteen valmistaminen
  • osaamisesta ja tuotteista viestiminen
  • vaatteen valmistaminen mittatilaustyönä

Valinnaisia tutkinnon osia suorittamalla ammattitaitosi syvenee haluamallasi alueella. Voit valita tutkintoosi seuraavia tutkinnon osia:

• kaavoittaminen
  • tekstiili- ja muotialan tuotteiden korjaaminen ja muodistaminen
  • nahkatuotteiden valmistaminen
  • tekstiili- ja muotialan kiertotaloustuotteen valmistaminen
  • stailaaminen
  • erikoismateriaalien ja -tekniikoiden käyttäminen
  • erikoistuotteiden valmistaminen
  • tekstiili- ja muotialan projektissa toimiminen
  • tekstiili- ja muotialan myyntitehtävissä toimiminen
  • yritystoiminnan suunnittelu
  • yrityksessä toimiminen

Valinnaisia opintoja voit valita myös ristiin niin, että hakeudut opiskelemaan tutkinnon osia vaikka modistin, designtekstiilien valmistajan, sisustustekstiilien valmistajan, suutarin tai verhoilijan perustutkinnon opinnoista.

Opiskelet myös yhteisiä tutkinnon osia:

• viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen; mm. äidinkieli, vieraat kielet, digitaalinen osaaminen
  • matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen; mm. matematiikka, fysiikka ja kemia
  • yhteiskunta- ja työelämäosaaminen; mm. työelämässä toimiminen, yrittäjyys, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, kestävä kehitys

Mittatilausompelija työelämässä

Mittatilausompelijoita tarvitaan työelämässä suunnittelemaan, kaavoittamaan ja valmistamaan naisten vaatteitaValmistuttuasi mittatilausompelijaksi sinulla on osaamista vaatteiden suunnittelusta eri käyttötarkoituksiin ja eri tyyppisille vartaloille. Sinulla on monipuolinen kielitaito, ja osaat toimia digitaalisessa ympäristössä ja verkostoitua ammatillisesti.

Mittatilausompelijana työskentelet esimerkiksi itsenäisenä yrittäjänä tai ompelimossa. Voit työskennellä myös alihankintayrityksissä tai vaate- ja kangaskaupoissa.

Hakeminen

Opiskelemaan voi hakeutua ympäri vuoden.

Yhteishaku on tarkoitettu ensisijaisesti hakuvuonna perusopetuksen tai VALMA-koulutuksen päättäneille nuorille. Yhteishaussa voi hakea myös vailla toisen asteen tutkintoa olevat.

Jatkuva haku on sinulle, jolla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai olet lukion suorittanut. Jatkuvassa haussa hakevat myös työelämässä osaamista hankkineet, alaa vaihtavat, oppisopimuskoulutukseen hakeutuvat ja yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa jääneet.

Tutkinto / todistus

Tekstiili- ja muotialan perustutkinto, mittatilausompelija

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Tekstiili- ja muotialan perustutkinto | mittatilausompelija? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.