Ammatilliset perustutkinnot

Viimeinen hakuaika: 2. asteen yhteishaku
Lähiopetus

Video

Elintarvikealan opiskelija työskentelee keittiössä.

Elintarvikealan perustutkinnosta opiskelija voi valita osaamisalakseen leipomoalan tai elintarviketeknologian.

Leipomoalan osaamisalan suorittanut leipuri-kondiittori osaa valmistaa ruoka- ja kahvileipiä, leipomoeineksiä ja konditoriatuotteita sekä käsityönä että automatisoidussa tuotannossa. Toimiessaan teollisuusleipomossa leipuri-kondiittori tekee yhteistyötä toisten työntekijöiden kanssa siten, että tuotanto linjalla jatkuu joustavasti, turvallisesti ja hygieenisesti.

Elintarviketeknologian osaamisalan suorittanut elintarvikkeiden valmistaja osaa työskennellä elintarvikealan laatu- ja hygieniavaatimusten mukaisesti sekä käsitellä raaka-aineita huolellisesti ja taloudellisesti. Elintarvikkeiden valmistajan opinnot toteutetaan työelämälähtöisesti.

Elintarvikealan työssä olet mukana jatkuvasti uudistuvien tuotteiden valmistuksessa ja valmistustekniikoiden kehittämisessä.

Koulutuksen sisältö

Opintoihin sisältyy mm. elintarviketietoutta, valmistusta ja pakkausta, laite- ja välinetuntemusta, erikoisruokavalioita, hygieniaa ja omavalvontaa sekä ravitsemusta. Lisäksi opintoihin voi sisällyttää asiakaspalvelua ja myyntityötä.

Työelämässä

Leipuri-kondiittori toimii pienissä tai keskisuurissa leipomoissa ja konditorioissa tai teollisuusleipomoissa, paistopisteissä, kahvila-konditorioissa, suurtalous- ja ravintola-alan toimipisteissä sekä pitopalveluyrityksissä.

Elintarvikkeiden valmistaja työskentelee elintarvikealan yrityksessä, elintarviketeollisuudessa tai elintarvikkeiden tukku- tai vähittäiskaupassa valmistus-, pakkaus-, varastointi-, lähettämö tai myyntitehtävissä.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Elintarvikealan perustutkinto | leipuri-kondiittori, elintarvikkeiden valmistaja

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Elintarvikealan perustutkinto | leipuri-kondiittori, elintarvikkeiden valmistaja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.